Gry komputerowe – sceptycy i entuzjaści

Share on Google+0Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Share on Reddit0Share on StumbleUpon0Share on Tumblr0

gry2Gry komputerowe odkąd tylko istnieją stały się gorącym tematem do dyskusji zarówno na arenie krajowej jak i międzynarodowej. Do dnia dzisiejszego nie ustalono jednoznacznej opinii na temat ich szkodliwości lub pozytywnego wpływu na odbiorcę.

Spoglądając na ogromną paletę gatunków i rodzajów gier, można jednak dojść do wniosku, że jest to niemożliwe, a wszystko zależy od danego produktu. Taka klasyfikacja jest więc nieosiągalna i do każdego tytułu należy poodchodzić w sposób indywidualny, jednakże jak w każdym temacie tak i w tym opinie są podzielone.

Sceptycy tematu na swój cel biorą przede wszystkim popularne gry akcji, które pełne są pościgów policyjnych, strzelanin i wielu innych nieodpowiednich scen. Jak twierdzą sposób ich ukazania dodatkowo promuje tego typu postępowania i co więcej zachęca do wdrażania go w życie. Nie rzadkie są już przypadki, kiedy to przyczyn popełnianych zbrodni przez młodych ludzi, doszukuje się właśnie w pełnych agresywnych scen grach. Kolejnym przytaczanym argumentem jest wymuszane schematyczne myślenie gracza, które w pewnym stopniu otępia logiczne myślenia odbiorcy.

Z drugiej jednak strony wszelkie powyższe zarzuty są mocno odpierane przez entuzjastów i zapalonych graczy, którzy zwracają uwagę, że ich najlepsze gry mają także wiele ważnych pozytywnych aspektów. Pomiędzy nimi można znaleźć chociażby zdolność kształcenia i rozwijania zmysłu refleksu, spostrzegawczości czy strategicznego myślenia. Nie za można nie wspomnieć także o stale powstających aplikacjach, których głównym zadaniem jest właśnie nauka. Okazują się być one zbawcze w przypadku najmłodszych odbiorców, kiedy to zabawa jest w idealny sposób połączona z nauką.

Jak więc widać obie strony mają swoje teorie i ciężko jest jednoznaczne uznać gry za szkodliwe lub pomocne. Na koniec warto jednak wspomnieć o przytoczonej teorii demoralizacji, która jednak jest mocno odpierana przez teorię nieuczestniczenia. Wg. niej gracz nie może się utożsamiać bezpośrednio z bohaterem danego tytułu, gdyż wszystkie wykonywane przez niego bohatera są przekazywane za pomocą operowanego sprzętu. Jednocześnie świadczy to o tym, że to właśnie gracz ma wpływ na poczynienia wirtualnego bohatera, inaczej jest przykładowy w przypadku filmu, kiedy to odbiorca nie ma żadnego wpływu na to jak potoczy się jego akcja.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Antyspam * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.